Caută
  • Psiholog Loredana Stan

Singuratatea emotionala in viata de cuplu

Totul incepe cu ‘’a fost odata’’, cu promisiunea si speranta ca vom ramane impreuna pana la adanci batraneti. Sintagma ‘’Iubirea este oarba’’ este cat se poate de adevarata, pentru ca atunci cand ne indragostim si iubim, in corpul nostru nivelul de hormoni responsabili cu starea de bine si fericire (serotonina , dopamina si oxitocina) atinge un nivel pe care nu il mai atinge in nici o alta imprejurare sau situatie de viata. Aceasta stare de euforie ne face sa credem ca persoana aleasa este perfecta, este jumatatea noastra.

Insa odata cu trecerea timpului, cand intervine rutina iar nivelul de hormoni se normalizeaza, incepem sa avem o imagine cat mai realista despre partener, fiecare dintre noi ajunge sa faca anumite compromisuri sa fie pe placul celuilalt, moment in care isi fac aparitia dezamagirile.

Un cuplu care pe parcursul relatiei nu se dezvolta si nu incearca sa isi gaseasca puncte comune de interes, va ajunge mai devreme sau mai tarziu intr-un dezechilibru in care unul dintre parteneri se va simti marginalizat, devalorizat, singur.

In acest punct apare singuratatea emotionala, una dintre cele mai devastatoare dimensiuni care pot fi resimtite ca si partener. Atunci cand zi dupa zi simtim ca nu mai valoram nimic pentru persoana de langa noi, cand nimic nu mai este ca la inceput, ne retragem si ne izolam din ce in ce mai mult.

Pentru ca singuratatea emotionala este experimentata de obicei doar de catre unul dintre parteneri, este foarte posibil ca celalalt partener sa nu fie constient de ceea ce se intampla sau sa nu realizeze ca partenerul lor nu este fericit. Uneori, fiecare dintre noi intelege dragostea si relatiile intr-un mod diferit.

Cum sa faci fata singuratatii emotionale?

Asa cum am mentionat deja, singuratatea emotioanala este una dintre cele mai devastatoare si periculoase senzatii pe care cineva le poate experimenta. Daca aceste situatii nu sunt gestionate corespunzator este foarte probabil ca acest sentiment sa duca la depresie, de aceea trebuie sa luam in considerare aceste strategii simple:

1.Recunoasterea situatiei in care te afli

Nu este intotdeauna usor sa stim ce ni se intampla. Unii oameni cred ca este o simpla nemultumire personala si ca problema este in noi insine. Intrebati-va cum va simtiti, analizati cum este stima voastra de sine si tineti minte acel prim sentiment pe care il aveti cand deschideti ochii dimineata. Este nefericire? Este tristete? Este dezamagire?

2.Exprima-ti sentimentele cu voce tare

Vorbeste cu partenerul tau despre ceea ce simti. Comunicarea este vitala intr-o relatie si, uneori, simplul act de a pune in miscare acele sentimente si acele nevoi pe care le avem, determina cealalta persoana sa reactioneze la o problema de care nu stia ca exista. Ti-ai exprimat deja sentimentele si ai tradus singuratatea emotionala in cuvinte. Daca vezi ca partenerul tau se straduieste sa-si imbunatateasca comportamentul, sa aduca schimbari pentru binele relatiei voastre, lucrati cu el, alaturati-va eforturilor lui pentru a consolida legatura si angajamentul.

Acum, daca apreciati ca nu exista schimbari, acele cuvinte au ramas fara ecou si aveti acelasi sentiment si aceeasi nefericire, actionati. Oricare ar fi alegerea ta, gandeste-te ca prin prelungirea unei situatii in care esti nemultumita, esti afectata atat tu cat si cei din jur.

3.Renunta la singuratate

A trecut mult timp de cand traiesti o viata care nu te satisface? Ai trait o iubire falsa, o iubire goala? Care este cel mai bun lucru pe care il poti face acum? Redescopera-te din nou, bucura-te de singuratatea ta, de spatiul tau intim, de hobby-urile tale. Fii din nou tu. Singuratatea cu tine insati va fi intotdeauna mai buna decat singuratatea unei iubiri goale care nu iti aduce decat lacrimi si nefericire.

Totul incepe cu ‘’a fost odata’’, cu promisiunea si speranta ca vom ramane impreuna pana la adanci batraneti. Sintagma ‘’Iubirea este oarba’’ este cat se poate de adevarata, pentru ca atunci cand ne indragostim si iubim, in corpul nostru nivelul de hormoni responsabili cu starea de bine si fericire (serotonina , dopamina si oxitocina) atinge un nivel pe care nu il mai atinge in nici o alta imprejurare sau situatie de viata. Aceasta stare de euforie ne face sa credem ca persoana aleasa este perfecta, este jumatatea noastra.

Insa odata cu trecerea timpului, cand intervine rutina iar nivelul de hormoni se normalizeaza, incepem sa avem o imagine cat mai realista despre partener, fiecare dintre noi ajunge sa faca anumite compromisuri sa fie pe placul celuilalt, moment in care isi fac aparitia dezamagirile.

Un cuplu care pe parcursul relatiei nu se dezvolta si nu incearca sa isi gaseasca puncte comune de interes, va ajunge mai devreme sau mai tarziu intr-un dezechilibru in care unul dintre parteneri se va simti marginalizat, devalorizat, singur.

In acest punct apare singuratatea emotionala, una dintre cele mai devastatoare dimensiuni care pot fi resimtite ca si partener. Atunci cand zi dupa zi simtim ca nu mai valoram nimic pentru persoana de langa noi, cand nimic nu mai este ca la inceput, ne retragem si ne izolam din ce in ce mai mult.

Pentru ca singuratatea emotionala este experimentata de obicei doar de catre unul dintre parteneri, este foarte posibil ca celalalt partener sa nu fie constient de ceea ce se intampla sau sa nu realizeze ca partenerul lor nu este fericit. Uneori, fiecare dintre noi intelege dragostea si relatiile intr-un mod diferit.

Cum sa faci fata singuratatii emotionale?

1.Recunoasterea situatiei in care te afli.

Nu este intotdeauna usor sa stim ce ni se intampla. Unii oameni cred ca este o simpla nemultumire personala si ca problema este in noi insine. Intrebati-va cum va simtiti, analizati cum este stima voastra de sine si tineti minte acel prim sentiment pe care il aveti cand deschideti ochii dimineata. Este nefericire? Este tristete? Este dezamagire?

2.Exprima-ti sentimentele cu voce tare.

Vorbeste cu partenerul tau despre ceea ce simti. Comunicarea este vitala intr-o relatie si, uneori, simplul act de a pune in miscare acele sentimente si acele nevoi pe care le avem, determina cealalta persoana sa reactioneze la o problema de care nu stia ca exista. Ti-ai exprimat deja sentimentele si ai tradus singuratatea emotionala in cuvinte. Daca vezi ca partenerul tau se straduieste sa-si imbunatateasca comportamentul, sa aduca schimbari pentru binele relatiei voastre, lucrati cu el, alaturati-va eforturilor lui pentru a consolida legatura si angajamentul.

Acum, daca apreciati ca nu exista schimbari, acele cuvinte au ramas fara ecou si aveti acelasi sentiment si aceeasi nefericire, actionati. Oricare ar fi alegerea ta, gandeste-te ca prin prelungirea unei situatii in care esti nemultumita, esti afectata atat tu cat si cei din jur.

3.Renunta la singuratate.

A trecut mult timp de cand traiesti o viata care nu te satisface? Ai trait o iubire falsa, o iubire goala? Care este cel mai bun lucru pe care il poti face acum? Redescopera-te din nou, bucura-te de singuratatea ta, de spatiul tau intim, de hobby-urile tale. Fii din nou tu. Singuratatea cu tine insati va fi intotdeauna mai buna decat singuratatea unei iubiri goale care nu iti aduce decat lacrimi si nefericire.


202 afișare
 

©2020 by soultherapy.ro